Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011







ΑΓΑΝΤΑ...

«Μηχανή» κατασκευής εργαζομένων χωρίς μόρφωση και δικαιώματα!

Η πολιτική της «Διά Βίου Μάθησης» αφαιρεί το δικαίωμα στη μόρφωση και κατασκευάζει φθηνούς εργαζόμενους - εργαλεία, που θα χρησιμοποιούνται και θα «ανανεώνονται» απ' τους εργοδότες.

Διά Βίου Μάθηση, τρεις λέξεις στη σειρά που, ως σύνολο, αποκτούν ένα πολύ θετικό φορτίο.

Οι τρεις αυτές λέξεις, όμως, είναι το «όνομα» μιας ολόκληρης πολιτικής που φέρνει μια νέα σύνδεση της εκπαίδευσης με την εργασία, με στόχο να σαρώσει κάθε δικαίωμα στη μόρφωση, κάθε δικαίωμα στη δουλειά.

Το βάρος που δίνει η κυβέρνηση σε αυτή την πολιτική την έχει οδηγήσει ακόμα και σε μια προπαγάνδα με ποσοστά δημοσκοπήσεων, που εύκολα καταρρίπτεται.

Σε δημοσκόπηση, πριν την πρώτη συνεδρίαση του «Συμβουλίου Διά Βίου Μάθησης και σύνδεσης με την απασχόληση» (ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, Περιφέρειες, Δήμοι κ.ά.) εμφανίζεται ένα ποσοστό 93% που πιστεύει ότι η Διά Βίου Μάθηση στην Ελλάδα χρειάζεται ενίσχυση.

Το στοιχείο αυτό επανέλαβε η υπουργός Παιδείας, Α. Διαμαντοπούλου, στη συνεδρίαση του Συμβουλίου, για να αποδείξει την καθολική αποδοχή της πολιτικής της κυβέρνησης.

Η ίδια η δημοσκόπηση - που παρήγγειλε και δημοσίευσε το υπουργείο Παιδείας - αποδεικνύει το αποτυχημένο επικοινωνιακό παιχνίδι της κυβέρνησης: Το 91% συνδέει τη «Διά Βίου Μάθηση» με την ευχαρίστηση που προσφέρει η διαδικασία εκμάθησης πραγμάτων και 84% με την ολοκλήρωση της προσωπικότητας.

Οταν, όμως, φτάνουμε στο «κρίσιμο» ερώτημα (πόσο ενημερωμένοι είναι οι εργαζόμενοι για την πολιτική της Διά Βίου Μάθησης) τα αποτελέσματα είναι αποκαλυπτικά: 37% δηλώνει «όχι και τόσο ενημερωμένο» και το 34% «καθόλου ενημερωμένο». Σύνολο: 71% δεν γνωρίζει!

Μετά τη δημοσκόπηση που «έπαιξε» σε όλα τα κυρίαρχα ΜΜΕ ήρθε η «τελετή» της πρώτης συνεδρίασης του «Συμβουλίου Διά Βίου Μάθησης και σύνδεσης με την απασχόληση», όπου ο πρωθυπουργός, η υπουργός Εργασίας και η υπουργός Παιδείας είπαν μεταξύ άλλων:

Γ. Παπανδρέου: «Χρειαζόμαστε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που συνδέεται με την παραγωγή και με πολύ διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα».

Λ. Κατσέλη: «Ενας νέος που τελειώνει το Πανεπιστήμιο ή το ΤΕΙ θα χρειαστεί στη ζωή του να αλλάξει ίσως επάγγελμα κάτω απ' τις σημερινές συνθήκες τέσσερις και πέντε, αν όχι περισσότερες, φορές. Επομένως, το βασικό ζήτημα που τίθεται για όλους εμάς είναι πώς προετοιμάζουμε τον νέο άνθρωπο, τον εργαζόμενο να προσαρμοστεί σε αυτές τις αλλαγές που γίνονται».

Α. Διαμαντοπούλου: «Σε ζήτηση νέων θέσεων εργασίας, ο πιο γοργά αναπτυσσόμενος επαγγελματικός κλάδος σε βάθος δεκαετίας θα αφορά τεχνικούς και συναφή επαγγέλματα και εργαζόμενους στις πωλήσεις. Αυτό σημαίνει πως η χώρα τα αμέσως επόμενα χρόνια θα έχει ανάγκη από επαγγελματίες και τεχνίτες με τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση».

Η Διά Βίου Μάθηση, λοιπόν, δεν είναι απλά μια ενίσχυση της κατάρτισης (όπως γίνεται προς το παρόν με 2 δισ. ευρώ), αλλά μια τελείως διαφορετική αντίληψη για τη σημασία της μόρφωσης και της εκπαίδευσης.

Στόχος είναι να θεωρούν «φυσιολογικό» οι εργαζόμενοι ότι θα αλλάζουν πέντε, έξι και επτά επαγγέλματα κατά τη διάρκεια της ζωής τους.

Η πλειοψηφία των θέσεων εργασίας που έχει ανάγκη η «αγορά» (οι εργοδότες) συνδέεται με μια τεχνική και επαγγελματική κατάρτιση, η οποία θα μπορεί διαρκώς να ανανεώνεται.

Οι όροι «κατάρτιση» και «μάθηση» εξάλλου, επιλέγονται ακριβώς γιατί υποδηλώνουν πρόσκαιρη γνώση που απαξιώνεται γρήγορα.

Με λίγα λόγια, χρειάζονται μια μεγάλη μάζα φθηνού «ευέλικτου» και «αναλώσιμου» εργατικού δυναμικού που δεν ...έχει ανάγκη την ολοκληρωμένη μόρφωση.

Αυτό, βέβαια, δεν το λένε, αλλά το μεταφράζουν ως σύνδεση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της «αγοράς εργασίας».

Την «αγορά εργασίας», όμως, δεν την ορίζουν άλλοι απ' τους κεφαλαιοκράτες, οι οποίο επενδύουν με κριτήριο το κέρδος τους.

Ανάλογα με τους ανταγωνισμούς τους, τις συμπράξεις τους, τις ζημιές που μπορεί να έχουν θα κατευθυνθούν στον α ή β κλάδο, στην εισαγωγή της α ή β τεχνολογίας κ.α.

Οταν γίνονται οι αλλαγές αυτές - μέσα σε μια επιχείρηση, έναν κλάδο, ένα μονοπώλιο - πρέπει να υπάρχει ένα «έτοιμο» και εύκολα επανακαταρτίσιμο εργατικό δυναμικό.

Κυνήγι «πιστοποιητικών» για «εξασφάλιση» της ανασφάλειας!

Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι στήνεται ένας ολόκληρος μηχανισμός «Διά Βίου Μάθησης», που ξεκινάει απ' το σχολείο και φτάνει στο πανεπιστήμιο, στα ΤΕΙ, στις σχολές κατάρτισης, στα ΙΕΚ, σε κάθε δημόσια ή ιδιωτική εκπαιδευτική δομή.

Το σχολείο της «αγοράς» που κατασκευάζει η κυβέρνηση δε θα είναι ενιαίο, άλλο πρόγραμμα σπουδών θα έχει το ένα σχολείο και άλλο το διπλανό.

Τα βασικά μαθήματα θα διδάσκονται με κριτήριο τις «τοπικές» ιδιαιτερότητες και τη «χρηστική» τους αξία στην «αγορά», ενώ μαθήματα και δραστηριότητες που θα συνδέονται με την επιχειρηματικότητα θα ενισχυθούν ιδιαίτερα.

Στην Ανώτατη Εκπαίδευση τα προγράμματα σπουδών θα μετατραπούν σε προγράμματα ...κατάρτισης (προγράμματα «μενού», σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας).

Στην πλειοψηφία των σχολών οι απόφοιτοι θα έχουν μια γενική κατάρτιση σε ένα αντικείμενο, η οποία θα μπορεί να αλλάξει με μια επανακατάρτιση, που θα αποδεικνύεται με πιστοποιητικά και βεβαιώσεις.

Με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (μια κλίμακα προσόντων που έχει θεσμοθετήσει στο νόμο για τη Διά Βίου Μάθηση η κυβέρνηση) τα πτυχία, οι βεβαιώσεις και τα πιστοποιητικά θα είναι ένα σύνολο (το οποίο διαρκώς θα πρέπει να ανανεώνεται) που θα το κρίνει ο εργοδότης.

Ολη αυτή τη διαδικασία προσπαθούν να την περάσουν ως «ανάγκη της νέας εποχής», ανάγκη επιμόρφωσης του εργαζόμενου κ.ά.

Δεν πρόκειται για οργανωμένη επιμόρφωση σε ένα αντικείμενο, αλλά λίγα «μαθήματα» για (υποχρεωτική) αλλαγή ειδικότητας ή επαγγέλματος.

Δεν πρόκειται για «ελευθερία επιλογής», αλλά για καταναγκασμό, ώστε να διατηρηθεί ένας μικρός μισθός ή να βρεθεί μια καινούρια σύμβαση.

Οι νέοι πρέπει να γνωρίζουν, από νωρίς, ότι άλλο θα σπουδάσουν, με άλλο θα ασχοληθούν και μπορεί να «περιπλανηθούν» (σε όλη την ΕΕ) για ένα μεροκάματο πείνας.

Ατομική «διαδρομή» αμάθειας για ατομική σύμβαση εργασίας!

Οι νέοι «όροι» που χρησιμοποιούν δεν είναι καθόλου τυχαίοι.

Το δικαίωμα στη μόρφωση μετατρέπεται σε «ευκαιρία» «ατομικής εκπαιδευτικής διαδρομής».

Ο καθένας, δηλαδή, θα έχει την προσωπική του ευθύνη για την «εκπαιδευτική» του πορεία.

Με τις αναδιαρθρώσεις που προωθούν, δηλαδή, αφαιρούν ό,τι έχει απομείνει απ' αυτή τη λειψή «δημόσια» Παιδεία, που βήμα - βήμα γκρεμίζουν.

Δε θα είναι, καν, υποχρέωση του αστικού κράτους η μόρφωση των μαθητών με ενιαία προγράμματα σπουδών.

Τα πτυχία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ δε θα έχουν καμία διαφορά από πτυχία κολεγίων, ιδιωτικών ΙΕΚ κ.ά.

Θα είναι προγράμματα κατάρτισης και η ουσιαστική επιστημονική γνώση θα περιορίζεται σε έναν πολύ μικρό αριθμό φοιτητών (μέσω των Κέντρων Αριστείας κ.ά.).

Μάλιστα, στα πανεπιστήμια θα συμπεριλαμβάνονται και μονοετή και διετή προγράμματα κατάρτισης.

Πρόκειται για πλήρη διάλυση και κατασκευή μιας νέας «Παιδείας», που καμία σχέση δεν έχει με τη μόρφωση, με την επιστημονική γνώση, με την υψηλού επιπέδου τεχνική εκπαίδευση για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο.

Ο καθένας θα κάνει μια «συλλογή» πιστοποιητικών και βεβαιώσεων, την οποία θα κρίνει ο εργοδότης.

Μπορεί για ένα διάστημα να σε προσλάβει, λίγο μετά να σε στείλει για επανακατάρτιση (με δικά σου έξοδα) ή να σε απολύσει.

Η ατομική «συλλογή» πιστοποιητικών δε θα μοιάζει με καμία άλλη (ακόμα και αν μιλάμε για δύο πτυχιούχους πανεπιστημίων με το ίδιο αντικείμενο).

Συνεπώς, η «ατομική εκπαιδευτική διαδρομή» θα φέρει ως απόλυτα φυσιολογική εξέλιξη τη γενίκευση των ατομικών συλλογικών συμβάσεων.

Το «μοντέλο» της «Διά Βίου Μάθησης» είναι σχεδιασμένο (από τα επιτελεία της καπιταλιστικής ΕΕ) για να εξυπηρετεί τα (ευκαιριακά) συμφέροντα των εργοδοτών.

Είναι σχεδιασμένο για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, για την κερδοφορία του κεφαλαίου.

Η «Διά Βίου Μάθηση» είναι η «διαδρομή» που θα οδηγήσει στην αφαίρεση κάθε δικαιώματος στη μόρφωση και τη δουλειά.

Αλλα κουραγιο...


υσ Οι εξελίξεις αυτές συμβαδίζουν με την υποβάθμιση και την παραπέρα ιδιωτικοποίηση σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης, με την επίσημη θεσμοθέτηση της επιχειρηματικής δράσης στα Πανεπιστήμια. Αναγνωρίζονται τα "πτυχία" των ιδιωτικών μαγαζιών-κολεγίων, αναπτύσσονται τα ΚΕΚ και επεκτείνονται και στον τομέα της επαγγελματικής πιστοποίησης, γενικεύεται η κατάρτιση και η διά βίου μάθηση. Η γενική γνώση υποβαθμίζεται, οι σπουδές κατακερματίζονται, το πτυχίο των ΑΕΙ - ΤΕΙ, το απολυτήριο των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ - ΙΕΚ αποσυνδέονται από το δικαίωμα στην εργασία.
Προβάλλει ο νέος τύπος του μισοειδικευμένου - μισοκαταρτισμένου απόφοιτου, που δε διαθέτει την απαραίτητη επιστημονική ή τεχνική μόρφωση, ώστε να αφομοιώνει την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, θύμα της "ευελιξίας" στην αγορά εργασίας, που τον θέλει κάθε λίγο να απολύεται για να επανακαταρτίζεται στα δεδομένα της αγοράς. Η απελευθέρωση των "κλειστών επαγγελμάτων" συνθλίβει σε μια πορεία τους αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες και τεχνίτες και ταυτόχρονα συμβάλλει στη συμπίεση της υψηλά ειδικευμένης εργατικής δύναμης.

7 σχόλια:

  1. Καλημέρα Δημητράκη!
    Το σύστημα το εκπαιδευτικό εδώ και χρόνια ετοιμάζει μόνο εξειδικευμένους, όχι μορφωμένους...ρομποτάκια έτοιμα για συγκεκριμένες θεσούλες!
    Η κ.Διαμαντοπούλου ...μέσα στην καρδιά μου! Πολύγλωσση..βέβαια και μας θέλει και μας πολύγλωσσους να μας κάνει!
    Τώρα για την ιδιωτικά πανεπιστήμια,θεωρώ πως πρέπει να υπάρχουν κι'αυτά εφ'όσον πληρούν τους όρους όλους ενός ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος.
    Πώς επιτρέπονται τα ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα?
    --
    Και αυτό το κακό να φεύγουν χρόνια τώρα τα παιδιά για τις χώρες του εξωτερικού προκειμένου να σπουδάσουν?
    Ας ανοίξουν εδώ παραρτήματα να μην φεύγουν απο τις εστίες τους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγω παλι...Πιστευω οτι η εκπαιδευση...Πρεπει να ειναι ...Υποχρεωτικα κρατικη και ανεξαρτητη...
    [χωρις να ακουμπαει και στην ασυδοσια και το διαρκες καθησιο..Των υποψηφιων Δημοσιων υπαλληλων...]
    Ομως..Να ειναι κρατικη...Για να προστατευεται ο σπουδαστης...Απο τη συνδεση της αμισθης,εκβιαστικης "εκπαιδευσης" ΜΕ την εργασια...
    Ο εργοδοτης...Ο καθε εργοδοτης...Ψαχνει να βρει μεθοδους, ωστε με λιγα χρηματα να εχει τους εργατες που θελει...Για οσο τους θελει...Και
    οπως εκεινον τον βολευει...
    Καθε σουπερμαρκετ λοιπον...Καθε αλυσιδα μαγαζιων, καθε ταχυφαγειο...Θα υποχρεωσει τον υποψηφιο εργαζομενο...Να πληρωσει..Ειτε για να εκπαιδευτει...[ΑΝΤΕΝΝΑ] ειτε για να..αγορασει προιοντα που θα πουλαει...{ΕΙΒΟΝ]...
    Για μια εκπαιδευση που θα "ταιριαζει" μονο στη συγκεκριμμενη επιχειρηση...
    Αν η επιχειρηση κλεισει...Η απολυθει...Θα πρεπει παλι απο το μηδεν να ξαναρχιζει...
    ΗΔΗ...
    Μεγαλα ιδιωτικα ιδρυματα...Υγειας [Μητερα} προσλαμβανουν αποκλειστικα εργαζομενους της ΔΙΚΗΣ τους σχολης...
    Και ταχυφαγεια...ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΥΝ τους εργαζομενους τους να περασουν απο την ΔΙΚΗ τους εκπαιδευση...
    Παιδια...
    Μονο αυτα τα Γιαπωνεζικα...[εργατηςΤΟΓΙΟΤΑ.....
    ΤΟΥΓΙΟΕΡΓΑΤΗΣ....ΝΙΣΣΑΝΕΡΓΑΤΗΣ...ΣΟΥΖΟΥΚΕΡΓΑΤΗΣ]
    Εμενα μου φαινονται...Φρικτα...
    [παρακατω]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μου φαινονται φρικτα...Γιατι καταργειται το θεμελιωδες δικαιωμα του εργαζομενου...Να...
    ΕΠΙΛΕΓΕΙ εργοδοτη...Οπως επιλεγεται απο αυτον...
    Αν αυτο δεν υπαρχει...
    Ακομα και πολυ καταπληκτικη να ειναι η εκπαιδευση...[ΣΑΤΟΥΡΝ]
    Ακομα και αν ανοιγει μεγαλες προοπτικες απασχολησης...[ΓΚΟΥΝΤΥΣ-ΖΑΡΑ-ΤΑΠΕΡ]....
    Ο εργαζομενος γινεται...ΕΞΑΡΤΗΜΑ...Της εταιριας...Δουλος..Κολληγος...
    Αυτο το στοχο υπηρετει η...ΜΑΜΑ υπουργινα μας...
    [βεβαια..οχι για το δικο της παιδι...Αυτο ειναι..ΑΛΛΟ ΠΑΙΔΙ...ΠΑΙΔΙ ΕΥΝΟΗΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ...Που δικαιουται να σπουδασει απ ευθειας εξω...ΣΕ...αληθινα πανεπιστημια...]
    [παρακατω]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ας θεσπισει λοιπον το κρατος[αυτος ειναι ο ρολος του εξ αλλου]
    ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ...Που εκεινο θεωρει οτι πρεπει να πληρουν τα εκπαιδευτικα ιδρυματα...
    Αν ειναι δυσκολο αυτο...Ας αντιγραψει τα προγραμματα σπουδων των καλων ξενων σχολων που...
    Θαυμαζει...
    Ας ωρισει και ενα ΜΙΝΙΜΟΥΜ κεφαλαιο...Που θα πρεπει να καταθεσει[επενδυσει] ενας ιδιωτης...
    Για τη λειτουργια μιας σχολης...
    Ας καθορισει ΚΑΙ ΤΟ ΑΔΙΑΒΛΗΤΟ...Στην εισοδο των υποψηφιων στη σχολη...[οχι με το ραβασακι του Δεσποτη να σπουδαζεις Θεολογια...Η Φιλολογια...]
    ΚΑΙ ΤΟΤΕ...
    Ναι...
    Ας υπαρχουν ιδιωτικες σχολες...

    ΔΗΜΗΤΡΗ...Με συγχωρεις...Αλλα δεν μου ηταν δυνατο να απαντησω αλλοιως...Υποσχομαι να μην επαναληφθει...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Kariatida62 καλημερα, η εκπαιδευση δεν ειναι εμπορευμα να την πουλα ο καθε πλουσιος που επενδυει για ν'ανοιξει καποια σχολη.
    Στην Αγγλια τα πανεπιστημια επιδοτουνται απο το κρατος, ακομα και στην Αμερικη περνουν χρηματα ενα ποσοστο απο το κρατος.
    Βεβαια εδω οταν μας φορολογουν εχουν υπολογισει μεσα στα αλλα και την δωρεαν παιδεια, μην ξεχνας οτι καποτε οι φοιτητες φωναζαν, το 1-1-4,------ Ήταν ένα κίνημα κατά βάση με τον ενθουσιασμό των νέων και στόχευε στην προστασία της συνταγματικής νομιμότητας, όπως επέτασσε το ακροτελεύτιο άρθρο του Συντάγματος, το άρθρο 114. Η τήρηση των διατάξεων του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, όριζε το Σύνταγμα, και οι Έλληνες είχαν χρέος με κάθε μέσο να προστατεύσουν ακριβώς τη δημοκρατία.
    Στο πλαίσιο αυτού του αγώνα οι νέοι αγωνίζονταν και για το 15%. Ήταν το ποσοστό του κρατικού προϋπολογισμού που απαιτούσαν να δοθεί στην υπόθεση της Παιδείας------.
    ΛΟΙΠΟΝ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΤΥΠΟΙ ΕΧΟΥΝ ΒΑΛΘΕΙ ΝΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ, ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΝΕΩΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΣΧΗΜΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΠΟΛΛΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥΣ ΝΕΝΕΚΟΥΣ ΤΟΤΕ ΗΤΑΝΕ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ΦΩΝΑΖΑΝ ΤΟ 1-1-4.
    Ας αλλαξει ο τροπος εισαγωγης στα ΑΕΙ και τα Α-ΤΕΙ, να δοθουν χρηματα στην παιδεια και οχι στις τραπεζες, παρ'ολη την λαβωμενη παιδεια, απο αυτα τα πανεπιστημια εχουν φυγει μετα το περας των σπουδων τους και εχουν διαπρεψει στο εξωτερικο, πολλοι Ελληνες, οπως π.χ ο Νανοπουλος.
    Το πολυτεχνειο, ητανε μεσα στην δεκαδα στην Ευρωπη και μεσα στην εικοσαδα παγκοσμια και ''ξαφνικα'' το παρουσιασαν κατω απο την κατοσταδα, τυχαιο?
    Ειπαμε η ξυνη ''μεγαλοκοπελα'' της λεσχης Μπιντελμπεργκ, υπηρετει-εξυπηρετει συμφεροντα, που εκτος των αλλων---εκπαιδευτικων---εχουν στοχο τον αφανισμο της ιστοριας-μνημης των νεοτερων Ελληνων, με ενα σμπαρο, ΠΟΛΛΑ ''τρυγονια''...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΤΟ ''ΕΝΘΕΤΟ'' ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ, Μαμά ιστορία, για λέγε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μαστορα καλημερα, κανε ''δουλεια'' σου, εδω εγραψες τοσο ωραια και κατανοητα το σημερινο γιγνεσθαι της ''ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΑΓΟΡΑΣ'', ζητας και συγνωμη?
    Παντα τετοια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή